Kommunikointia ja koodaamista

11 | 2023 Sanna Valkeejärvi & Aki Smolander, Senior Software Developer

 

Kipinän Aki Smolander on ollut IT-alalla vuodesta 2006 lähtien, siis 17 vuotta. Kipinässä oloa on takana reilu vuosi, kaiken kaikkiaan hyvin kokeneesta ammattilaisesta on kyse. ”Kun tekee paljon erityyppisiä projekteja, eri toimialoilla toimiville asiakkaille, se pitää mielenkiinnon yllä”, sanoo Aki syyksi alalla viihtymiseen.

Omien sanojensa mukaan Aki on tehnyt alalla kaikenlaista, sellainen yleismies Jantunen. Mutta siinä taitaa olla hiukan vaatimattomuutta mukana, kun on sen 17 vuotta koodannut, web-kehittänyt, puljaillut datan kanssa ja ottanut tekoälyä ja sen hyödyntämistä haltuun. Digitaalisen maailman kova osaaja ennemminkin. Aki on tehnyt integraatioita, frontti- ja backendkoodausta, dataprojekteja, pilveä ja on-premises toteutuksia. Enimmäkseen hän on ollut konsulttitaloissa, mutta kokemusta rikastaa hetki tuotetalossa myös.

Miten ala on muuttunut 17 vuodessa Akin kokemuksen mukaan?

”Kun aloitin alalla, kaikki projektit olivat konesaleissa pyöriviä softia ja desktop -sovelluksia. Nykyään pilvialustat liittyvät melkeinpä jokaiseen projektiin tavalla tai toisella.

Alalla on tyypillistä aina hypettää jotain uutta juttua, oli se sitten pilviasioita, outsourcingia, dataa tai nyt vallalla oleva tekoälybuumi. Pilvialustat muuttivat alaa todella paljon. Nykyään on nopeampi tehdä tyhjästä projektin infra ja julkaista uutta softaa verrattuna vanhaan aikaan. Pilvialustat loivat myös pohjan databuumille, kun erittäin halpa ja skaalautuva tallennustila tuli kaikkien saataville. Tekoäly taas on jo muuttanut alaa kehittäjien tuottavuuden parantumisen kautta erilaisten avustavien työkalujen avulla, esimerkiksi copilot ja chatGPT. Toki eivät nämäkään tuotteet tule korvaamaan koodareita nyt, eikä tulevaisuudessa.”

Asiakkaiden ratkaistavat haasteet ja asiakastyön haasteet ovat Akin mukaan aika pysyviä.

”Kommunikaatio asiakkaiden kanssa pitää olla todella hyvällä tasolla. Se on meidän asiantuntijoiden tehtävä saada asiakkaat ymmärtämään mitä me tehdään ja miten me asiakasta autetaan, kun harvoin on mitään konkreettista hypisteltävää ja katseltavaa tarjolla, kun lähdetään luomaan uutta ja parantamaan digipalveluita. Sujuva kommunikaatio yksi kulmakivi Kipinän asiantuntijoiden tavassa toimia Senior tech leadership -roolissa.”

Tekoälyn vaikutus tulevaisuuteen oli yksi isoista teemoista Kipinän Tulevaisuus -symposiumissa.

“Kommunikaation pitää olla todella hyvällä tasolla sekä asiakkaiden että kollegoiden kanssa.”

Miten tekoälyä käytetään oikein?

”Tekoälyn kanssa kommunikaatio on tärkeää, vähän niin kuin asiakkaidenkin kanssa ja kaikissa ihmissuhteissa. Pitää olla kriittinen sen suhteen mitä vastauksia tekoälyltä saa, hyvä kommunikaatio auttaa saamaan parempia vastauksia.”

”Meillä kipinäläisillä tekoäly on yksi työkalu muiden joukossa. Suuri osa käyttää sitä, jos ei päivittäin, niin viikoittain koodaamisen apuna. Mutta vaikka tekoäly hoitaa osan koodaamisesta, niin silti tässä meidän työssämme on iso rooli kaikella kokemuksen kautta saadulla hiljaisella tiedolla, ja tietenkin sillä kommunikaatiolla. AI:n kanssa toimiessa pitää muistaa, että sen tarjoamia vastauksia ei pidä ottaa suorana totuutena, joskus sekin tarjoaa aikamoista kuraa. AI auttaa paljon meitä kehittäjiä, puhumattakaan niistä mahdollisuuksista mitä se avaa siihen, mitä tehdään asiakkaille ja heidän liketoiminnalle osana muuta kehitystä.”

”Data on kaksiteräinen miekka”

Dataa kerätään jatkuvasti ja sen käyttämisestä fiksusti voisi hyötyä jokainen, niin yksityishenkilö kuin yrityskin.

”Yksityishenkilönä toivoisin, että minusta ei kerätä mitään dataa”, Aki sanoo hymyillen ja jatkaa:

”Mutta koko ajan dataa kerätään ja säilötään. Datan säilömiseen on nykyään ihan eri lailla tilaa kuin aiemmin, eikä hintakaan siitä tilasta ole kova. Datan analysoiminen on se mikä sitten maksaa ja siihen kannattaisi panostaakin. Avain on siinä, että dataa opittaisiin käyttämään hyödyksi muuhunkin kuin mainontaan ja siinäkin järkevämmin. Esimerkiksi verkkokauppojen ostoshistoria on saatavilla, mutta sen hyödyntäminen asiakaspalveluun ontuu vielä.” Akin työssä data on yksi vakiintuneista työkaluista.

Ongelmanratkaisija Smolander

Aki näkee itsensä ongelmanratkaisijana asiakkaiden suuntaan. Hänen mukaansa omassa työssä on mukavasti erilaisia pähkinöitä purtavaksi, jotka eivät toista itseään.

”Oikeastaan ei ole mitään mieluisinta ongelmaa mitä haluaisin päästä ratkaisemaan. Mikä vaan ongelma, mitä ratkoessa pääsee auttamaan asiakasta, on mielekästä työtä. Mutta toki oma osaaminen on parasta erilaisissa integraatioissa, dataputkissa ja pilvi-infrassa. Minusta saa kovan tekijän, jolta onnistuu lähes mikä vaan.” Hyvä supervoima sellainen.

Kipinässä päätökset tehdään yhdessä ja kommunikaatio on avointa.

Kipinästä, osakkuudesta ja asiakaskokemuksesta

Aki on nyt viihtynyt reilu vuoden Kipinässä. Ja nimenomaan viihtynyt.

”Meillä on tiivis yhteisö. Tykkään siitä, että Kipinä on sopivan pieni firma, että kaikki tuntee toisensa. Tykkään myös siitä, että päätökset tehdään aidosti yhdessä, vaikka se välillä voikin ottaa enemmän aikaa.”

Kokeneiden osaajien yhteisö ja koko ekosysteemi on asiakkaiden etu Akin mielestä.

”Kipinän osakasmalli ja koko ekosysteemiajattelu on voittava valinta alalla. Meillä on motivoituneita asiantuntijoita ja vähän jos ollenkaan vaihtuvuutta, koska kaikki ovat mukana omistajina. Hyvin motivoituneet ja sitoutuneet tekijät loistavat asiakkaalla paremmin ja saavat ihmeitä aikaan."

Sanna Valkeejärvi & Aki Smolander

Edellinen
Edellinen

Työkavereita ja yhtiökumppaneita

Seuraava
Seuraava

Onko digikehityksen kumppanisi paras mahdollinen?