Yhdessä tekemällä paras arvo asiakkaalle

04 | 2023 Sanna Valkeejärvi & Arto Kellokoski, Agile coach, Scrum master

 

Arto Kellokoski on katsonut maailmaa Kipinäläisenä marraskuusta 2021 lähtien. Mitä Agile coach / Scrum Master tekee ja miten rooli näkyy asiakkaille? Miten Arto kokee yhteisön ja Kipinän? Sukelletaan syvemmälle yhdessä.

”Kipinässä arvostan kulttuuria, että kaikesta puhutaan avoimesti ja kaiken saa sanoa suoraan. Kipinässä arvostetaan rehellisyyttä ja hyvinvointia. Se näkyy mm. siinä, että aina etsitään hyvä projekti jokaiselle tekijälle. Koska Kipinässä ihminen tulee aina ensin. Tällä ajatusmallilla myös asiakas voittaa.”

“Kipinässä ihminen tulee aina ensin. Tällä ajatusmallilla myös asiakas voittaa.”

Arton omin sanoin toimintaympäristön ymmärtäminen on asia, jota hän rakastaa. Yhtä lailla Kipinän omassa yhteisössä se on olennaista, mutta myös asiakkaalla ja asiakkaalle töitä tehdessä:

”Kun menen asiakkaalle, havainnoin ensin paljon. Haluan ymmärtää, millaisia ihmisiä organisaatiossa on, millainen dynamiikka tiimin kesken ja tiimien välillä vallitsee ja minkälaiset tyypit organisaatiossa viihtyy. Koitan ymmärtää myös mitä tiimin ulkopuolella tapahtuu, toimin ikään kuin kahden tason välillä ja selvitän niiden välisiä vuorovaikutuksia. Vasta sitten voin alkaa miettiä miten saadaan rakennettua mahdollisimman hyvä ja myös psykologisesti turvallinen tiimi.”

”Minun pitää ymmärtää näitä kaikkia toimintamalleja asiakkaan luona, ja auttaa heitä ymmärtämään miten heidän kannattaa toimia missä tilassa heidän tiiminsä ovat.”

Arton mielenkiinnon kohteena on neuropsykologia, joka ohjaa meitä myös työelämässä. Jokaisella ihmisellä on erilaisia tarpeita, mitä töissä pitää tyydyttää. Sellaisia asioita kuten status, olenko minä arvokas, missä minä olen, saanko tehdä päätöksiä, olenko autonominen yksilö yhteisössä, onko se mitä teen, arvokasta ja hyvää. Tähän liittyy myös vahvasti se, kuinka ihmiset nähdään osana yritystä.

”Uudessa paikassa haluan myös havainnoida ja selvittää millainen yritys- ja toimintakulttuuri siellä on ja kuinka ihmiset koetaan yrityksessä, resurssina vai ihmisinä. Se on iso motivaatioon vaikuttava tekijä ja siihen, miten Kipinän asiantuntija integroituu asiakkaan tiimiin.”

Vaikka Kipinän asiantuntijat viihtyvät yhdessä, yhtä tärkeää on integroitua asiakkaan tiimiin ja kulttuuriin.

Millaista johtajuutta ja miksi tarvitaan ketterään kehitykseen?

”Johtajuutta tarvitaan yleisestikin jokaiseen tiimiin. Ketterä kehitys vaatii valmentavaa johtajuutta, tai meidän sanoin Senior Tech Leadershippiä. Ja jotta voi olla kumpaakaan, hyvää, valmentavaa johtajuutta tai ketterää kehitystä, tarvitaan luottamusta. Se lunastetaan pienillä teoilla ja lupauksista kiinni pitämisellä arjessa. Tällaisia asioita havainnoin ja analysoin ja reagoin niihin. Haluan aina ymmärtää mihin minä voin asiakkaalla vaikuttaa ja mihin Kipinän konsultit voivat vaikuttaa ja millaiseen toimintaympäristöön he pääsevät. Minä haluan ymmärtää, millaiset mahdollisuudet tiimillä on tehdä päätöksiä ja hyvää tulosta.”

Kipinän tavassa toimia Arto arvostaa myös asiakasarvon ajattelua ja aidosti sen miettimistä mitä asiakas tarvitsee. Ja sen miettimistä nimenomaan yhdessä asiakkaan kanssa ottaen huomioon ihmiset.

”Kipinässä me ei myydä vain CVtä, vaan olennaista on, sopiiko meidän asiantuntijamme asiakkaan tiimiin. Me ollaan aidosti ihmisläheisiä ja halutaan, että kumppanit ajattelevat samalla tavalla. Kipinässä ei vaan pakoteta tekemään ja laskuttamaan. Aidosti saa sanoa ei, jos kokee, että joku projekti ei sovi minulle ja kuluttaa loppuun.”

Jatkuva oppiminen ja itsensä kehittäminen on Artolle tärkeää, mutta myös muiden kanssa onnistuminen:

”Onhan se mahtavaa, että omassa roolissa voin auttaa asiakasta ja saada YHDESSÄ tehtyä hienoja asioita. Mahtavaa olla pohtimassa, kuinka minä voin auttaa meidän asiakastamme tekemään omille asiakkailleen paras mahdollinen tuote tai palvelu.”

Sanna Valkeejärvi & Arto Kellokoski

Edellinen
Edellinen

Ihan älytön onnenpotku työpaikkana

Seuraava
Seuraava

Yhteiset arvot menee kaiken muun edelle